tutorial

Tutorial 1


soalan :
Baca Artikel 1– Effective Teaching  (Santrock, 2006).
Aktiviti untuk tutorial: Pelajar membuat rumusan artikel 1 dalam peta konsep dan mengaitkannya dengan pemerhatian bilik darjah yang dijalankan semasa Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS).



Jawapan :


https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=3490759742707595253#editor/target=page;pageID=1265545658307505084




*******************************************************



Tutorial 2

soalan :
Bincangkan konsep pengurusan bilik darjah dengan suasana bilik darjah sebenar yang diperhatikan oleh guru pelatih semasa menjalani PBS/ berasaskan pengalaman sendiri. 
-         Mengenalpasti kekuatan dan kelemahan pengurusan bilik darjah yang diperhatikan semasa PBS yang lalu.
-         Mengemukakan cadangan untuk memperbaiki pengurusan bilik darjah.
 
Jawapan :


Kekuatan
Kelemahan
Penambahbaikan
Suasana pembelajaran kondusif

Kelas murid tahap satu berada di tingkat atas
menukarkan kelas murid tahap 1 ke tingkat yang rendah agar dapat mengurangkan risiko yang berbahaya

susunan meja sesuai dengan suasana pembelajaran

murid di letak di dalam kumpulan murid yang terlalu ramai.

mengurangkan bilangan murid dalam satu kumpulan

meja guru berada di hadapan sisi kelas
terdapat almari yang menyimpan buku murid
terdapat buku - buku cerita di sudut bacaan kelas
terdapat bahan bantu belajar di dalam kelas
guru yang ceria dan memahami murid-murid

Papan kenyataan tidak dihias
Menghias papan kenyataan dengan maklumat yang berkaitan dengan mata pelajaran, jadual waktu, carta organisasi dan menampal hasil kerja pelajar sebagai penghargaan.
Pengcahayaan dan pengudaraan yang baik
Meja pelajar terlalu berselerak dengan bekal makanan dan botol minuman air
Menyediakan meja dibahagian belakang iaitu tempat khas untuk meletakkan bekal makanan dan botol minuman mereka agar tidak terganggu pelajara mereka.

 xoxo :)



*******************************************************


TUTORIAL  3



soalan :



JAWAPAN:




Ini pula merupakan guru kesayangan saya semasa di sekolah menengah yang telah banyak memberi kesan yang dalam hidup saya semasa bergelar seorang pelajar menengah..

Mari kita teliti beberapa ciri-ciri beliau yang dapat saya senaraikan dan tidak dapat saya senaraikan kesemuanya.


Gambar : Sistem Komunikasi yang Berkesan (Komunikasi Dua Hala antara Guru dengan murid).



Ini pula kemungkinan yang terjadi apabila guru gagal menjadi guru yang efektif




ADA LAGIIIII.......

Haa!!!banyakkan kesan buruknya?? Jadi, untuk menjadi pendidik yang berjaya dan bukan sahaja sebagai pendidik malah murabbi, kita perlulah berusaha untuk menjadi seorang guru yang efektif sedaya upaya kita...

macam mana??? laaaa...kat atas td dah ada ciri-ciri guru efektif tu haa.. jadi, berusahalah! berusahalah! berusahalah! (cayok3)



Ini pula peranan guru dalam membentuk bilik darjah yang kondusif.. guru sememangnya memainkan banyak peranan dalam menghidupkan suasana yang baik dalam bilik darjah..



huhu...panjang juga tutorial kali ni..jadi sampai disini sahaja..harap dapat menjawab segala persoalan yang terrrr terrrbuku tue eyh..daa!!


xoxo :)
*******************************************************

Tutorial 4

soalan :

1. Lukis plan bilik darjah KBSR yang ideal dan  berikan hujah untuk menyokong plan anda


Jawapan :




soalan :

2. Baca dan bincangkan mengenai konsep dan pelaksanaan dari petikan Penilaian Kendalian Berasaskan Sekolah.


Ini merupakan petikan Penilaian Kendalian Berasaskan Sekolah 



Jawapan :








pelaksanaan penilaian kendalian berasaskan sekolah








*******************************************************

Tutorial 6


KUMPULAN 1 :
1. Shawati Binti Salim
2. Nurul Jannah Fakhriah Binti Abd Ghaffar
3. Norhazwani Binti Anuar
4. Nurmasni Binti Mohd Fakri
5. Nurul Jannah Binti Mohd Musa


SOALAN


Bentuk LIMA kumpulan.
1. Buat perbandingan antara guru agresif, guru asertif dan guru tidak asertif


2. Dengan menggunakan Pengurusan Grafik, buat banding beza pelbagai model disiplin berikut:
- Modifikasi tingkah laku Skinner
- Disiplin Asertif Canter
- Akibat Logikal Dreikurs
- Pengurusan kelompok Kounin
- Terapi reality Glasser

3. Rancang simulasi bagi menggambarkan aplikasi SATU model disiplin yang dipilih oleh kumpulan anda.

Laksanakan aplikasikan model ini dalam bilik darjah KBSR/KSSR.




JAWAPAN
1. 
2.

No comments :

cursor